Flemming Sørensen

Journalist, bladudviklingskonsulent.
Speciale i magasiner, bladdesign og konceptudvikling.
Violvej 14, 8800 Viborg

Tlf. + 45 86 28 96 69. Mobil + 45 28 58 96 69. Fax + 45 86 28 96 69. E-mail: post@fl-sorensen.dk

 

• Denne side består af "gamle nyheder" – og skal ikke tages for mere end et eksempel på, hvordan den slags kan laves.
Gennem flere år lavede jeg en ugentlig opdatering om nyheder for det århusianske trykkeri Scanprint.

 

Blad-nyheder


Magasin til villaejere (16. december 2002)
VILLA-NYT bliver navnet på et nyt magasin, der skal distribueres gratis til 1.650.danske husstande.
Magasinet bliver postomdelt i både en vest- og en østudgave og skal udkomme 2 gange årligt. Ifølge
planerne skal første udgave udkomme i uge 19, mens nummer to udkommer i uge 39. VILLA-NYT
tager direkte knkurrencen med det Bonniers-ejede Ide-Nyt, som dog udkommer syv gange i 2003.
Indholdet i VILLA-NYT bliver gode råd til, hvordan læserne selv kan sætte huset og haven i stand.
Artiklerne bliver i stil med serien "Helt Solgt". Flemming Leth supplerer med løsninger på problemer
i huset/haven og derudover vil der være tips, og produktinformationer. Magasinet bliver udgivet af Touchè
Publishing A/S, der i forvejen udgiver Sommerhus-Nyt.


Nyt magasin om livet på landet (16. december 2002)
Endnu et magasin om livet på landet har set dagens lys. Det nyeste skud på stammen hedder På
Landet og skal fremover udkome hver 14. dag. På Landet udgives af Dansk Agrar Forlag til omkring
110.000 jordbrugere. Bladet udkommer i fem regionale udgaver på 24-28 sider. Dansk Agrar Forlag
udgiver i forvejen magasinet Byfri.


Alternativ til postvæsenet
(16. december 2002)
Arbejdet med at etablere et alternativ til postvæsenet, som tilsyneladende fortsat vil øge sine indtægter på
bladdistributionen, kommer til at vare længere end forventet. Distributions-Service har Bladkompagniet som
organisator. Det var forventet, at der her ved årsskiftet kunne ligge et konkret projekt klar - men en række
fagblade har endnu ikke meldt tilbage med deres konkrete behov, så alternativet ligger først klar efter
årsskiftet.


Visuelle udstillere (16. december 2002)
Visuelt Forum, som er en underafdeling af Dansk Journalistforbund, bestående af bl.a. grafikere og
multimediearbejdere, er ikke kun kreative i arbejdstiden. Mange af Visuelt Forums medlemmer er
således udøvende kunstnere i fritiden. Fra den 6. til den 29. januar udstiller 24 af Visuelt Forums
medlemmer således deres kunst i Jyllands-Postens udstillingslokaler på Kongens Nytorv i København.


Usikkerhed om Dagen (9. december 2002)
Det er fortsat usikkert, om dagbladet Dagen overhovedet kommer på gaden mere. Siden avisen gik i
betalingsstandsning i fredags efter kun halvanden måneds udgivelse, har det svirret med rygter om
avisens fremtid. Avisen udkommer ikke i dag - og det er endnu uvist, om der overhovedet udkommer
flere udgaver af den ambitiøse avis. Baggrunden for betalingsstandsningen og en måske kommende
konkurs er ifølge bladets stifter og adm. direktør, Peter Linck, svigtende annonceomsætning og en
negativ udvikling i økonomien.


Underskud hos MetroXpress (9. december 2002)
Gratisavisen MetroXpress kostede sine udgivere 16 millioner kr. i år 2001 - og der kan forventes et underskud
i nogenlunde samme størrelsesorden i år.
Det er den konklusion, Jyllands-Posten er nået frem til, efter at avisen har haft indblik i gratisavisens
regnskaber. På verdensplan omsætter Metro-koncernen for mere end en milliard kroner. Langt de fleste
steder giver gratisaviserne kalkulerede underskud, men det forhindrer ikke koncerne i fortsat at ekspandere.
USA forventes at blive næste sted, Metro sætter ind.


Dansk Fagpressekatalog på gaden (9. december 2002)
Dansk Fagpressekatalog årgang 2003 er netop kommet på gaden. Det nye katalog koster 295 kr. + moms
og forsendelse. Kataloget indeholder relevante medieoplysninger for annoncører, som ønsker målrettet
kontakt. Kataloget er også nyttig læsning for dem, som ønsker viden og indsigt i fagpresssen. Kataloget
rummer oplysninger om alle Dansk Fagpresses 321 medlemmer.
Nærmere oplysninger på ww.danskfagpresse.dk.


VinoVenue på vej
(2. december 2002)
I løbet af ganske kort tid ser Danmarks nye vinmagasin, VinoVenue, dagens lys. Magasinet skal ifølge
planerne udkomme fire gange om året - og være mere end blot et magasin. Magasinet bliver omdrejnings-
punktet i et univers, der også omfatter en egentlig vinklub.
Første nummer af VinoVenue er netop gået i trykken. I første nummer sætter magasinet fokus på området
Priorat i det nordlige Spanien, som er kendt for sine fremragende vine. Nærmere oplysninger om det nye
magasin på www.vinovenue.dk.


Ingeniøren reddet
(2. december 2002)
Ugemagasinet Ingeniøren er et af de blade, der er blevet hårdest ramt af nedgangen på annoncemarkedet.
Ingeniøren forventes at komme ud af regnskabsåret 2002 med et underskud på mellem 14 og 16 millioner
kr. - og dermed er hele egenkapitalen væk.
Ingeniørforeningen (IDA) har derfor besluttet af indskyde yderligere 10 millioner kr. i bladet for at sikre den
fortsatte drift. Samtidig har Ingeniøren A/S fået et engansgbeløb på mellem 5 og 6 millioner kr. ligeledes fra
IDA.


OPUS skubbet til februar
(2. december 2002)
Magasinet Opus, der bliver Danmarks første egentlige +50-magasin, kommer alligevel ikke på gaden til januar.
Folkene bag bladet har besluttet at udskyde udgivelsen af første nummer en måned, så det bliver omkring den
20. februar, at magasinet ligger klar i kioskerne.
Til gengæld er redaktionen nu ved at være på plads. Det bliver den 50-årige journalist Sally Dorset, som bl.a.
er kendt fra mange år på Radioavisen, som skal stå i spidsen for det nye blad.
OPUS udgives af Passion Publishing ApS, som er et søsterselskab til Medic-Media ApS, der bl.a. i forvejen
udgiver Doctors Club, et eksklusivt magasin til alle landets læger. Prisen på OPUS forventes at blive kr. 49,75.


Ingen priser til magasiner (2. december 2002)
Da der for en uges tid siden var den årlige uddeling af Papyrus Awards ved en stor festlighed i København,
var der ingen priser i kategorien periodiske magasiner. Dommerkomiteen mente ganske enkelt ikke, at der
blandt de indsendte magasiner var nogen, som var gode nok til at blive nominerede.
Stof til eftertanke...

Nyt modelmagasin (25. november 2002)
Topmodel er titlen på et nyt magasin, der netop har set dagens lys. Magasinet lægger sig helt klart i kølvandet
på den idol-dyrkelse, topmodeller i de seneste år har været udsat for. Første nummer af det nye magasin koster
20 kr. Normalprisen vil efterfølgende være kr. 39,75. Det er forlaget Merkur i Rungsted, som står bag udgivelsen
af magasinet på 112 sider.


Annoncekrise igen (25. november 2002)
Amterne har sparet rigtig mange penge efter at de er gået over til at annoncere lægestillinger på portalen
laegejob.dk - og nu har amterne besluttet sig til at spare endnu flere penge ved selv at drive en rekrutterings-
hjemmeside for sygeplejersker.
De danske amter bruger i øjeblikket tre millioner kr. om måneden på stillingsopslag for sygeplejersker og
argumenterer med, at skatteyderne kommer til at spare mange penge på projektet.
Taberne i spillet om amternes jobannoncer bliver de fagblade, der hidtil har haft stort set alle stillingsopslagene.
Ugeskrift for Læger har tabt omkring 20 millioner kr. og nu er det altså fagbladet Sygeplejersken, der står for
skud. Her annoncerer amterne for ca. 36 millioner kr. om året.


X-Life bredt ud
(25. november 2002)
Fremover bliver ungdomsmagasinet X-life Magazine distribueret på i alt 272 gymnasier, handelsskoler, HF
og Tekniske Skoler over hele landet, oplyser bladet. Herved kommunikerer X-life Magazine til 180.000 unge
i alderen 16-23 år.
Desuden har bladet overtaget alt grafisk arbejde selv. Bladet har ansat en art director, som tidligere har været
på Euroman - og har samtidig udvidet sit annoncesalg.


Årets kulturtidsskrift
(25. november 2002)
Ved sidste weekends Bogforum i København blev der traditionen tro uddelt en pris til årets danske kulturtidsskrift
af organisationen Danske Kulturtidsskrifter.
Prisen gik i år til tidsskriftet Passage, der udgives af studerende ved litteraturhistorie ved Århus Universitet.
Tidsskriftet udkommer fire gange om året.
Læs evt. mere på www.passage.nu.


Boligmagasin optrapper
(18. november 2002)
Magasinet Tidens Bolig har netop gennemgået en relancering og går nu efter at blive en alvorlig konkurrent til
landets øvrige boligmagasiner, ikke mindst Bo Bedre og Boligmagasinet. Næste nummer af Tidens Bolig
bliver på 200 sider og bliver bl.a. distribueret som inspirationskilde hos alle home1s ejendomsmæglere.
Tidens Bolig udkommer fire gange årligt som løssalg i hele Danmark. Oplaget er på 25.000 eksemplarer,
som sælges via dagligvarebutikker og kiosker og distribueres til indretningsarkitekter, samt fås gratis hos
home. Det er medieforlaget CNM A/S, der også udgiver magasinet Tidens Rejser, som står bag Tidens Bolig.


Nyt magasin: Revolver (18. november 2002)
Folkene bag Danmarks nyeste magasin, Revolver, havde sat alle sejl til i weekenden, for at skabe
opmærksomhed om det nye produkt. Det skete bl.a. med en stand på den store bogmesse i Forum.
Magasinet er skabet af to RUC-studerende i samarbejde med en freelancejournalist og jurist. Politiken
skriver om Revolver, at det er et utroligt gennemført, funky og lystfyldt blad. Prisen ligger lige nu på 80
kroner. Revolver føres i større kiosker, og næste nummer vil være på gaden igen 1. februar.


Gyldendal og Politiken i bladsamarbejde (18. november 2002)
Forlaget Gyldendal og dagbladet Politiken er gået ind i et samarbejde om at lave undervisningsaviser til
folkeskolen. Netop i disse dage er det første resultat af samarbejdet på vej ud til landets skoler.
Den første undervisningsavis handler om klodens klima. Den vil senere få følgeskab af en række andre aviser.
Sammen med de enkelte aviser er der lavet en hjemmeside, hvor undervisere og elever kan hente inspiration
og pædagogiske ideer.


Ny medieorganisation på vej (11. november 2002)
En række organisationer og virksomheder inden for mediebranchen vil etablere et tæt samarbejde med
henblik på, at medierne kan optræde med fælles holdninger, tilkendegivelser og løsninger på flest mulige
spørgsmål. Dansk Fagpresses bestyrelse har sagt netop ja til at indgå i samarbejdet, som er blevet til på
initiativ af Danske Dagblades Forening.
I den nye medieorganisation bliver der tale om et samarbejde mellem selvstændige foreninger og virksomheder.
Samarbejdet vil udover Danske Dagblades Forening og Dansk Fagpresse omfatte Den danske Forlægger-
forening, en række kommercielle radio- og tv-stationer, Dansk Magasinpresses Udgiverforening, Ugeaviserne,
Foreningen af Danske Internet Medier, Danmarks Radio og TV 2.
Det er planen, at samarbejdet skal etableres allerede fra det nye års begyndelse.

Verdens bedste billeder (11. november 2002)
Verdens bedste pressebillede i seneste version af verdens mest prestigefyldte fotokonkurrence blev som
bekendt taget af danske Erik Refner. I weekenden var der åbning af udstillingen World Press Photo i Øksnehallen
på Halmtorvet i København. Udstillingen kan ses i Øksnehallen frem til 1. december.
Erik Refners billede fra en flygtningelejr i Pakistan indbragte ham en ny pris så sent som i tirsdags. I forbindelse
med åbningen af udstillingen ©dk på Århus Rådhus fik Erik Refner en særpris, som blev uddelt af en 10. klasse
fra en århusiansk skole. Klassen valgte at give ham prisen, "selv om billedet lignede et meget kendt billede".

Masser af efteruddannelse (11. november 2002)
Når næste nummer af fagbladet Journalisten udkommer på onsdag, følger det store program fra Den
journalistiske Efteruddannelse med som indstik. Programmet giver som altid masser af tilbud om
efteruddannelse - og består af en blanding af velprøvede kurser og nye tilbud, der aldrig har været prøvet før.

Nye kundemagasiner på vej (4. november 2002)
En række store mærkevarer er på vej med egne kundemagasiner. Urproducenten Swatch har for nylig udsendt
første udgave af magasinet Lifetime, som er skabt i samarbejde med Anders Peter Mejer og Kim Flyvbjerg, der
selv udgiver magasinet Scandinavian Living - og Ikea har netop lanceret magasinet Indret, som fremover skal
udkomme fire gange om året. Ifølge bladet Markedsføring har bl.a. Sony og Carlsberg seriøse overvejelser om
at følge i de samme spor og udgive selvstændige kundemagasiner inden længe.
Forlaget Benjamin har en særlig Client Publishing afdeling, som producerer magasiner for bl.a. Falck og TDC.
Afdelingen har alene i år en omsætning på 6 mio. kr. - og forventer næsten en fordobling næste år.

Nyt designmagasin på vej (4. november 2002)
Design Matters bliver titlen på et nyt designmagasin, der næste år erstatter magasinerne Rum&Form og Dansk
Design Centers tidsskrift, Design DK. Målsætningen for det nye magasin er at bidrage til, at design finder sin
naturlige rolle i forhold til samfundsudviklingen generelt, og at design kan være et bidrag til at skabe et bedre
samfund.
Design Matters skal være et debatskabende forum og en konkret platform for samarbejdet mellem designere
og virksomheder, som også skal dække læsernes behov for at opleve design som andet end et livsstils-
fænomen. Magasinet bliver tosproget dansk/engelsk og udkommer 4 gange årligt, første gang i starten af
marts 2003.

Nyt magasin om tilgængelighed (4. november 2002)
Form & Funktion er navnet på et nyt, nordisk designmagasin, der udgives af Nordiska Samarbetsorganet för
Handikappfrågor. Magasinet har til formål at promovere "samfundet for alle". Det nye magasin redigeres af
Center for Tilgængelighed - og vil behandle emner som byggeri, transport, it o.l.

ALT for damerne LIVE (4. november 2002)
Der er nu sat dato på næste "udgave" af ugebladet Alt for damernes live-udgave i Forum i København. Efter
et års pause ligger det fast, at Forum bliver omdannet til et levende ugeblad med arbejdende redaktion,
modeopvisninger og alt andet godt for damerne i dagene 20. til 23. februar næste år.

Fagpressen vil forske (28. oktober 2002)
Dansk Fagpresse vil op til foreningens 100 års-jubilæum om tre år sætte flere forskningsprojekter i gang,
som både skal tydeliggøre fagpressens betydning i medieverdenen og give fagpressen inspiration til den
videre udvikling.
Dansk Fagpresses bestyrelse har nedsat et forskningsudvalg, der skal udarbejde forslag til forsknings-
projekter og finde de rette forskere til at gennemføre projekterne.
Dansk Fagpresse venter at have ca. 700.000 kr. til rådighed for forskningen. Og foreningen vil gerne have
henvendelser om interessante projekter, der kan have brug for pengene.

Dansk Fagpresse protesterer (28. oktober 2002)
Post Danmark har varslet væsentlige portostigninger over for en række blade med virkning fra den 1.januar
2003. En forudsætning for at kunne få rabat bliver, at man skal sende mindst 60.000 forsendelser om året.
Denne nye mindstegrænse vil for enkelte mindre fagblade betyde en stigning i portoen på over 100 procent,
konstaterer Dansk Fagpresse, som protesterer mod de varslede portoforhøjelser.
- Det er stigninger af et omfang, som kan få betydning for de enkelte blades muligheder for at overleve, og
som kommer på et tidspunkt, hvor bladenes økonomi i forvejen er trængt på grund af den økonomiske
afmatning, der har betydet en væsentlig annoncenedgang, skriver Dansk Fagpresse i en henvendelse til
trafikminister Flemming Hansen.

Bladfusioner i landbruget (28. oktober 2002)
Landsbladet har overtaget udgivelsen af bladet Dansk Landbrug - og har valgt at slå de to blade sammen.
Dansk Landbrug er hidtil udkommet hver 14. dag i 112.000 eksemplarer.
Landsbladet varsler yderligere fusioner inden for landbrugsmagasinerne. Samtidig med, at der forhandles
fusion mellem de to store landbrugsorganisationer, forhandles der også fusion af deres blade, så
Landsbladet og Landbrugsmagasinet slås sammen.

. . . . .

Bonniers lukker Men's Health (15. oktober 2001)
Bonnier Publications med hovedkvarter i København har besluttet at
stoppe udgivelsen af mandebladet Men's Health i alle de skandinaviske
lande. Bladet har udsigt til et millionunderskud i år - og der er ingen tegn
på, at udviklingen ville vende til næste år.
I de senere måneder har Bonniers forhandlet med Rodale Press, som
forlaget har licensaftale med, for at finde frem til en måde, der kunne
sikre en fortsat udgivelse af Men's Health i Skandinavien. Dog uden
resultat. Lukningen af bladet fører til afskedigelse af ti medarbejdere hos
Bonniers.

HK sparer på medlemsblade (15. oktober 2001)
De 375.000 HK-medlemmer skal have færre medlemsblade i fremtiden,
vedtog forbundets kongres forleden dag. Hvert medlem får i dag typisk
fire-fem blade fra HK. Forslaget betyder, at der fremover kun vil komme
et blad med både specialstof og fællesstof.
HK bruger i dag 66 mio. kr på bladudgivelser om året og forventer at
spare 20 mio. kr. som følge af reduktionen.

Nyt magasin til folk på landet (15. oktober 2001)
I disse dage får 110.000 familier i Danmark et nyt gratis magasin,
Bonique, i deres postkasser. Målgruppen er udelukkende folk, der bor på
landet, både familier med landbrug som hoved- og bierhverv og familier
med arbejde i byen og bopæl på landet. Tre fjerdedele af modtagerne bor
i Jylland. Bonique byder på emner som mad, vin, hus, have og bil.
Magasinet skal udkomme fire gange om året og bliver udgivet af
FagbladsGruppen A/S.

Ikke flere gratisaviser (15. oktober 2001)
Der er ikke umiddelbart udsigt til, at den benhårde konkurrence på
gratisaviser i København bliver skærpet. Administrerende direktør for
Politikens Hus Lars Henrik Munch siger til bladet Markedsføring, at
bladhuset ganske vist har en plan liggende i skuffen for, hvordan kampen
kan tages op mod MetroXpress og Urban. Men dér får den lov til at blive
liggende en rum tid endnu. Foreløbig har MetroXpress og Urban ikke
stjålet hverken læsere eller annoncer fra os i nævneværdigt omfang, siger
Lars Henrik Munch.

Egmont på opkøb i Sverige (8. oktober 2001)
Egmont-koncernen har overtaget specialmagasinet Darling fra svenske
Spray Network sammen med websitet Spraydio. Darling har ikke været
lønsom i lang tid, så Egmont's pris formodes at være symbolsk, skriver
bladet Markedsføring. Darling opgiver selv et oplag på 20.000 og tæt ved
60.000 læsere. Bladet udkommer otte gange om året og netavisen, der
også er med i købet, ti gange. Egmont købte tidligere på sommeren
specialavisen Allt om vin, også i Sverige.

Kulturmagasin i Vejle (8. oktober 2001)
Musikteatret i Vejle står bag et projekt, der skal sikre udgivelsen af et nyt
gratis månedsmagasin i Vejle-området. "... Rundt i byen" skal udsendes
til samtlige husstande og institutioner i et samlet oplag på 50.000.
Formålet med det nye magasin er at informere og fokusere på
kulturaktiviteter i byen samt at etablere en dialog mellem byens mange
kulturbrugere.

Nyt mediemagasin (8. oktober 2001)
Når fagbladet Journalisten udkommer senere på ugen, vil det indeholde et
nyt magasin som indstik. Magasinet om Journalistik er navnet, og det er
Center for Journalistik og Efteruddannelse, der står bag det nye blad.
Centret er en selvstændig institution under Danmarks Journalisthøjskole,
som bl.a. forsker og efteruddanner inden for journalistik. Det nye magasin
er på 16 sider, trykt i fire farver hos Scanprint. Det er designet og
produceret af Flemming Sørensen.


Gymnasieskolen eksperimenterer
(8. oktober 2001)
Det næste nummer af medlemsbladet Gymnasieskolen, der udgives af
Gymnasieskolernes Lærerforening, vil komme som noget af en
overraskelse for læserne. Redaktionen har nemlig besluttet at overlade
produktionen og redigeringen af de redaktionelle sider til elever og
kursister fra Landssammenslutningen af Kursusstuderende,
Landssammenslutningen af Handelsskoler, Erhvervsskolernes
Elevorganisation, Gymnasieelevernes landsorganisation og Danske
Gymnasieelevers Sammenslutning.
Det noget utraditionelle blad udkommer den 11. oktober - hvis ellers de
mange organisationer kan finde ud af at samarbejde.


Nyt mediemagasin (1. oktober 2001)
Ugebrevet Mandag Morgen udsender i dag første udgave af et helt nyt
mediemagasin, Mandag Morgen Monitor. Målet med publikationen er
ifølge udgiverne ganske enkelt at afdække magten i medierne gennem
analyse af de vigtigste dagsordener, emner og aktører i den danske
medievirkelighed.
Mandag Morgen Monitor skrives, redigeres og udgives af Ugebrevet
Mandag Morgen. Men Ugebrevet arbejder tæt sammen med Institut for
Journalistik ved Syddansk Universitet og analysevirksomheden Observer
Danmark A/S. En del af indholdet i det månedlige magasin bliver analyser
af nyhedsstrømmen, udarbejdet på baggrund af ca. 100 artikler og
nyhedsindslag hver dag.


Faklen går ud (1. oktober 2001)
Det stærkt omdiskuterede tidsskrift Faklen udkom i fredags for sidste
gang. Efter fem år og 21 udgivelser er Faklen brændt ud, meddeler
bladets redaktion. Faklen har været udgivet af en række stærkt
venstreorienterede personer i miljøet omkring Århus Universitet - og har
haft et oplag på cirka 5.000 eksemplarer. Selv om udgivelsen nu
indstilles, vil bladet dog leve videre på nettet, meddeler redaktionen.


Bonniers køber idé-nyt (1. oktober 2001)
Bonniers Responsmedia AB har overtaget hovedparten af Kai Dige Bach
Media A/S, der primært står for udgivelsen af idé-nyt, som seks gange om
året husstandsomdeles i mere end to millioner eksemplarer. Overtagelsen
sker som et led i Kai Dige Bachs forsøg på at etablere et generationsskifte
i virksomheden.
Bonniers Responsmedia AB er et datterselskab af den store scenske
medievirksomhed Bonniers, der ejer aviser, magasiner, forlag og
tv-foretagender i flere lande. Bl.a. udgiver Bonniers Responsmedia AB en
svensk pendant til idé-nyt, "Vi i villa".


Urban på gaden
(24. september 2001)
Mandag morgen var det Berlingske Tidendes tur til at sende en gratis avis
på gaden til københavnerne. Navnet er endt med at være urban, efter der
i lang tid verserede rygter om navnet "Alt om København". Urban bliver på
20 sider og har en redaktion på otte mand.
Urban er andet skridt i kampen om de unge læsere i hovedstaden - og
mange forventer, at kampen mellem svensejede MetroXpress og Urban vil
ucvikle sig til noget nær en krig. MetroXpress har således reageret på den
nye avis ved straks at true med at slæbe den i retten for ulovlig dumpning
af reklamepriserne.


Se og Hør laver radio (24. september 2001)
Konkurrencen på det danske ugebladsmarked er fortsat benhård - og
derfor finder ugebladene hele tiden på nye tiltag for at fastholde og forny
læserskaren. Seneste udspil fra en af de største, Se og Hør, er en kraftig
optrapning på Internet-siden. Se og Hørs hjemmeside er nu også en
velfungerende radiostation med musik og nyheder om de kendte. Hør
nærmere på
www.sh-online.dk


Magazine på hylderne (24. september 2001)
Stormagasinet Magasin har nu lanceret sit nye kundemagasin, Magazine,
der fra i fredags har været til salg i Magasin-butikkerne. Magasinet er
sendt ud til alle stormagasinets kontokunder, men det kan også købes af
andre i butikkerne for 25 kroner.


Musikeren i nyt udstyr (24. september 2001)
Når Dansk Musikerforbunds medlemsblad Musikeren sender sin
oktoberudgave på gaden bliver det i en ny og opdateret version. Der er
sket en opstramning af bladets design - og en delvis udskiftning i bladets
anvendelse af typografi. Den nye stil er blevet til i et samarbejde mellem
bladets redaktion, normale producent og bladudviklingskonsulenten
Flemming Sørensen.
I løbet af de kommende numre vil der ske endnu en række
opstramninger. Musikeren udkommer 11 gange om året i et oplag på godt
11.000 eksemplarer.


Unge på vej til spalterne (18. september 2001)
I dag lyder startskuddet til projektet "Unge på vej til spalterne", som er
sat i gang af Avisen i Undervisningen. Projektet startes af
undervisningsminister Margrethe Vestager - og i løbet af den kommende
tid vil det resultere i, at unge fra en række udvalgte skoler rundt om i
landet skal skrive to hele avissider i deres lokale avis.
Projektet starter i dag med en skole fra Hillerød, der skal skrive til
Frederiksborg Amtsavis. Derefter går det videre til Holbæk, Næstved,
Nykøbing Falster, Odense, Esbjerg, Holstebro, Herning, Aalborg og Århus.

Ny gratisavis lige på trapperne (18. september 2001)
Berlingske Tidendes modtræk mod gratisavisen MetroXpress er lige på
trapperne. Første udgave forventes at udkomme allerede i denne uge. -
Næppe mandag, men lige pludselig er vi der, lyder det fra bladhuset.
Adskillige mediebureauer har haft besøg af salgsfolk fra Berlingske i de
seneste dage, så det forventes, at den nye gratisavis er klar til at blive sat
i værk. Alt om København forventes at blive bladets titel.


B.T. starter fredagsmagasin (18. september 2001)
Første udgave af BT's nye fredagsmagasin, BT NU, udkommer den 5.
oktober. Det er endnu et skridt i sammensmeltningen mellem magasiner
og aviser. Magasinet vil blive distribueret i ca. 150.000 eksemplarer
sammen med BT og sidetallet bliver på minimum 48 sider pr. udgave.
BT NU bliver ikke et livsstilsmagasin, men et magasin skrevet til den
unge, bevidste og samfundsinteresserede læser med emner som sport,
kultur, underholdning, samfund, videnskab, teknik og rejser.
Ligesom Berlingske Tidendes søndagstillæg M/S, der udkommer den
sidste søndag hver måned, er det ikke husets egne folk, der står for
annoncesalg. det er lagt i hænderne på Jungersted & Brostrøm.


TDC laver Opasia-magasin
(18. september 2001)
TDC, det tidligere Tele Danmark, lancerer næste weekend et nyt magasin
under navnet Opasia. Opasia er også navnet på TDC's Internet-del, så det
nye magasin kommer til at ligge i forlængelse af Internettet. Det nye
magasin trykkes i et oplag på ikke mindre end en million eksemplarer.
Produktionen er lagt i hænderne på forlaget benjamin.


Aller køber fagblade (10. september 2001)
Med overtagelsen af Visholm Gruppen, der bl.a. udgiver en lang række
tidsskrifter i Danmark og Sverige, har den danske mediegigant Aller
bevæget sig ind på et helt nyt forretningsområde. Aller er først og
fremmest stor på ugeblade og månedsmagasiner. Men nu kommer også
titler som Dagbladet Licitationen, Levnedsmiddelbladet, Motormagasinet,
Transportmagasinet og Dansk Teknisk Tidsskrift til at indgå i repertoiret.
Visholm gruppen har omkring 100 ansatte i Danmark og Sverige. Prisen
for overtagelsen er hemmelig.


Krig på gratisaviser
(10. september 2001)
Der er nu lagt op til åben krig om det københavnske marked for
gratisaviser. Ganske få dage efter, at den svenskejede metroXpress kom
på gaden for første gang i mandags, har Berlingske Tidende erklæret sig
klar til at tage kampen om gratislæserne op. En redaktion på otte
journalister vil om ganske kort tid udsende den nye daglige avis. Det er
endnu en hemmelighed, nøjagtigt hvornår den nye avis udkommer, og
hvad den kommer til at hedde.
Det er bemærkelsesværdigt, at Berlingske-koncernen har retten til navnet
Metro i Danmark. Berlingske vil forsøge at få samme aftale med DSB, som
konkurrenten allerede har, så også den nye avis kan uddeles gratis på
S-togsstationerne.


Gode ideer kan være dyre (10. september 2001)
Redaktionen på bladet Folkeskolen troede, de havde fået en god ide, da
den et par dage før Øresundsbroens åbning sidste sommer udsendte et
nummer af bladet, hvor Den Lille Havfrue prydede forsiden. Forsiden var
illustreret af tegneren Craig Stevens - og baggrunden for havfruen er
noget, der ligner det svenske flag.
Den slags må man bare ikke, har bladet nu fået rettens ord for.
"Billedhuggeren Edvard Eriksens Arvinger I/S", der har ophavsretten til
skulpturen, anlagde sag mod Folkeskolen. Og eftersom Den Lille Havfrue
ikke direkte har noget med Øresundsbroen at gøre, må man ikke uden
videre kæde de to ting. Pris for den gode ide: 7.000 kr. for at udnytte
havfruen, 5.600 kr. i sagsomkostninger til arvingerne - plus en stor
advokatregning.


Nyt bryllupsmagasin (20. august 2001)
I slutningen af denne måned lancerer forlaget Benjamin, der i forvejen
udgiver bl.a. M!, woman og Boligmagasinet et nyt blad. Der bliver tale om
en "lillesøster" til månedsmagasinet woman med titlen "woman wedding" -
og som titlen mere end antyder bliver der tale om et bryllupsmagasin. Det
er samme redaktion, som står bag woman, der også har stået for arbejdet
med "lillesøsteren". Foreløbig er det planen, at "woman wedding" skal
udkomme to gange om året.


d'Angleterre bag nyt magasin (20. august 2001)
Hotel d'Angleterre udsender om ganske kort tid sit eget magasin, der er
målrettet mod det københavnske luksushotels kunder. Magasinet skal i
første omgang udkomme to gange om året. Første nummer skal efter
planen udkomme den 30. august. Det bliver på 136 sider i et særdeles
eksklusivt udseende, og udkommer i første omgang i 20.000
eksemplarer, der alle er på både dansk og engelsk. Det er det
århusianske bureau Pacesetters, der står for design og produktion af
magasinet.


Nu kommer Berlingskes magasin (20. august 2001)
På søndag den 26. august skulle det være ganske vist. Den dag
udkommer Berlingske Tidendes glittede søndagsmagasin for første gang -
hvis ellers den konfliktramte avis selv kommer på gaden. Magasinet er
sendt til tryk - og tv-reklamerne er begyndt at rulle over skærmen. Det
nye tiltag kommer paradoksalt nok stort set samtidig med, at avisen har
varslet afskedigelse af ikke mindre end 118 medarbejdere.